اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خبر شماره ۱۰۵۵۳

هدررفت آب در آشپزخانه‌های صنعتی هشدار جدی است

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ , بازدید: ۱۴۷۴
راهکار موثر دانشگاه تهران برای کاهش اتلاف آب با به کارگیری خط پخت اتوماتیک برنج مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب بیش از پیش ضرورت دارد. دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه پیشرو در مصرف بهینه آب، با راه‌اندازی دستگاه اتوماتیک خط پخت برنج بروج در آشپزخانه مرکزی کوی دانشگاه، گام‌های مهمی در این زمینه برداشته است.

 

راهکار موثر دانشگاه تهران برای کاهش اتلاف آب با به کارگیری خط پخت اتوماتیک برنج

راهکار موثر دانشگاه تهران برای کاهش اتلاف آب با به کارگیری خط پخت اتوماتیک برنج

کشور ما به دلیل موقعیت اقلیمی خاصش همواره با مشکل کم آبی روبرو بوده، اما در سال‌های اخیر به دلیل افزایش جمعیت شهرها، تغییرات اقلیمی و دوره‌های خشکسالی پی در پی، به طور جدی با بحران آب مواجه است.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام پرشیا استیل، مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب بیش از پیش ضرورت دارد. دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه پیشرو در مصرف بهینه آب، با راه‌اندازی دستگاه اتوماتیک خط پخت برنج بروج در آشپزخانه مرکزی کوی دانشگاه، گام‌های مهمی در این زمینه برداشته است. با ما همراه باشید تا مزایای استثنایی این دستگاه را نسبت به روش سنتی پخت برنج انبوه در دانشگاه تهران بشناسید.

هدررفت آب در آشپزخانه‌های صنعتی هشدار جدی است!

از آنجایی که بخش مهمی از هدررفت آب در آشپزخانه‌های صنعتی به ویژه در پخت سنتی برنج با تخلیه آب دیگ‌های بزرگ رخ می‌دهد، استفاده از دستگاهی که بتواند برنج را با صرفه‌جویی قابل ملاحظه در مصرف آب طبخ کند بسیار راهگشاست. این دستگاه با تلاش متخصصان ایرانی ساخته شده است. دانشگاه تهران از سال 1398 خط پخت اتوماتیک برنج بروج را با توجه به سیستم حفظ آب پاتیل در آشپزخانه مرکزی کوی دانشگاه به کار گرفته است.

به نقل از آقای باقری، معاونت فرهنگی و دانشجویی اداره کل خوابگاه‌های دانشگاه تهران: «رستوران کوی دانشگاه تهران یکی از بزرگ‌ترین رستوران‌هایی است که به طبخ و توزیع غذا به دانشجویان می‌پردازد. با استفاده از شیوه مدرن پخت برنج شاهد صرفه‌جویی 85 درصدی در مصرف آب هستیم و با این کار قدم بزرگی در صرفه جویی آب برداشته‌ایم. امیدواریم شاهد این کار در دانشگاه‌های دیگر باشیم.»

در آشپزخانه مرکزی کوی دانشگاه، روزانه با توجه به میزان پخت بیش از 7000 پرس پلو در روش سنتی، حدود 70 هزار لیتر آب استفاده می‌شد، اما با استفاده از دستگاه جدید 85 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

صرفه‌جویی‌های شیوه نوین پخت برنج انبوه چیست؟

استفاده از سیستم حباب‌ساز و حفظ آب پاتیل برای تکرار عملیات پخت، دو ویژگی مهم شیوه نوین پخت برنج است که باعث صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف منابع و هزینه‌ها می‌شود. پخت برنج انبوه به روش سنتی به دلیل دوریز آب دیگ‌ها مقدار زیادی آب مصرف می‌کند، در صورتی که در دستگاه جدید با وجود سیستم حفظ آب پاتیل و تکرار حداقل 5 بار عملیات پخت در همان آب اولیه در میزان آب مصرفی بسیار صرفه‌جویی می‌شود.

حفظ آب پاتیل و عدم نیاز به جوشاندن مجدد آب برای پخت‌های بعدی در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی می‌کند. در روش پخت سنتی برنج تعداد زیادی نیروی انسانی در طی فرآیند پخت برنج فعالیت دارند. اما خط پخت مکانیزه برنج بروج با مکانیزه کردن مراحل پخت، حفظ آب پاتیل برای تکرار عملیات پخت و آبکشی دانه‌های برنج روی کانوایر علاوه بر کاهش نفرساعت نیروی انسانی، زحمت آنها را نیز به حداقل می‌رساند.

با وجود سیستم حباب‌ساز، برنج 10 تا 15 درصد بیشتر از روش پخت سنتی قد می‌کشد یا به اصطلاح ری می‌کند، در نتیجه میزان برنج مصرفی به دلیل افزایش حجم برنج کاهش می‌یابد. همچنین پخت برنج با استفاده از حباب بهداشتی مزیت مهم دیگری نیز دارد. در این حالت برنج در دمای مناسب پخته شده و کمترین میزان تخریب، شکستگی و چسبندگی دانه‌ها را دارد؛ بنابراین می‌توان با خرید برنج اقتصادی‌تر، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

تمام این صرفه جویی‌ها باعث می‌شود این دستگاه در کوتاه‌ترین زمان هزینه خرید خود را جبران کند، گرچه برای مسئولان دانشگاه تهران صرفه‌جویی در مصرف آب و کمک به حل بحران کم‌آبی از اولویت بیشتری برخوردار بوده است.

 روش پخت سنتی برنج انبوه پرزحمت، پرهزینه و استرس زاست

آقای شعبانی‌فر سرآشپز آشپزخانه کوی دانشگاه تاکید کرد: «استفاده از سیستم حباب‌ساز باعث می‌شود برنج حدود 10 تا 15 درصد ری کند، بنابراین سرانه برنج مصرفی سالانه، کاهش پیدا می‌کند. به دلیل حفظ آب پاتیل و تکرار عملیات پخت از 5 تا 8 بار، سرعت و میزان پخت افزایش می‌یابد. علاوه بر تمام این موارد، ایمنی آشپزها و کمک‌آشپزها در هنگام کار کردن با این دستگاه به خوبی حفظ می‌شود.»

آقای شاهی، آشپز آشپزخانه کوی دانشگاه معتقد است: «دستگاه خط پخت اتوماتیک زحمت و استرس آشپزها را کم کرده است. برنج در روش نوین در شرایطی می‌پزد که حتی برنج‌های ضعیف هم بهترین خروجی پخت را دارد. به دلیل مکانیزه بودن دستگاه، نفرساعت نیروی انسانی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. انواع پلوهای مخلوط مانند باقالی پلو، لوبیا پلو، عدس پلو، سبزی پلو و حتی ماکارونی را می‌شود با این دستگاه به راحتی پخت کرد.»

این شیوه نوین و مدرن پخت، تحول بزرگی در پخت برنج رستوران دانشگاه تهران ایجاد کرده است و توانسته گام مهمی در صرفه‌جویی مصرف آب بردارد. امید است تمام دانشگاه‌ها و مراکز سازمانی به این مهم دست یابند.

 

https://www.isna.ir/news/1400030906627/

 

 روابط عمومی اتحادیه رستوران وسلف سرویس های تهران 

پیشنهاد

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016